У "Речи о Свечовеку", свети Владика Николај је на једноставан начин објаснио: "Проричи увек добро добру и зло злу, и бићеш увек истинит пророк." И заиста, ми знамо да чинећи зло само ка злу хрљамо, а чинећи добро стајемо на добро утабан Пут ка Царству Небеском. Да међу православним оцима влада једномислије, види се и из допуне на ове речи о Свечовеку којима је поучавао блаженопочивши патријарх србски Павле: "Ако си са Богом, чега се плашиш, ако ниси са Богом, чему се надаш?" Нема страха за оне који добро чине, а највеће добро је бити уз Бога, а знајући да нико није добар осим једнога Бога (Лк. 18,19), разумевамо да чинимо добро онда када чинимо Божију вољу.

Познато је у народу када кажу: "Биће од њега нешто!" или пак: "Нема од овога ништа!" Овај колоквијални говор крије многе истине, у рангу светоотачких поука. То се каже (тако се прориче) управо онда када посматрајући некога уочимо "добре" или "лоше" тенденције, па кад неко дете лепо учи, вредно је, ми проричемо и често бивамо у праву, да ће бити успешно, бар на тим пољима, а када видимо како је дете непослушно, избегава обавезе и школу ми већ "видимо" како се та прича неће лепо завршити.

Ови примери горе наведени, у Божијим очима немају ту ноту дефинитивности, јер знамо, постоји покајање, постоји "кварење" човека, тј. заблуђивање; добро учење у школама (поготово данашњим обезбоженим) није неко мерило и није то оно што Бог очекује од нас и што је Њему угодно, али то је прича за неко друго размишљање. Битно је препознати срж прозорљивости која је испреплетана код отаца Цркве и народног етоса.

Ми нисмо позвани да сви будемо прозорљиви. Различити су дарови, али је Дух исти (1.Кор. 12, 4). Али једна врста прозорљивости, која је заснована на љубави, увек може да се пројави, и свако је понаособ дужан да складно њоме дела. Како дакле бити прозорљив?

Навешћемо пример из житија светих.(1) Када је Свети Јован Шангајски (Максимовић) био на богослужењима у Руској Православној Заграничној Цркви, уочио је једног младог човека како са посебном ревношћу и жаром долази на свете службе. Како је Свети Јован био прозорљив и могао је да види дух тог младића и за шта је све способан, светац му је пришао и ступио у контакт са њим. Пошто је видео да је тај младић странац (тј. да није Рус, него Американац), питао га је да ли зна нешто о вери православној? Када му је овај негативно одговорио, светац га је позвао да дође на часове православног катихизиса, како би га он лично обучавао. Младић је то са одушевљењем прихватио. Ствар је у томе, што та школа није постојала. Али је свети Јован Шангајски, за ту прилику огранизовао часове катихезе (обуке у вери), примио више полазника, међу којима и овај младић по имену Јуџин(2) и тако се бацио на апостолски посао, по заповести идите и научите све народе (Мт. 28,19). Резултат тог труда и пре свега љубави светог Јована Шангајског јесте нови, још неканонизовани светитељ. Тај младић Јуџин је постао Преподобни отац Серафим Платински (Роуз).

Шта из овога можемо закључити, а да је везано за тему? Нико не спори да је Свети Јован Шангајски заиста био прозорљив, али сви ми, а поготово јереји и преставници Цркве без обзира на то да ли имамо дар прозорљивости, треба да идемо овим свештеним путем и да подражавамо овакве примере труда и љубави. Да не гледамо на људе ко је ко, него да свакоме приђемо са пуно љубави и пажљиво - како је причао авва Јустин Ћелијски, голубијим ногама. Не треба чекати доброту са друге стране па да ми на њу одговоримо, тако чине и незнабошци (Мт. 5, 47b). Добротом треба пригрлити свакога, а када се ми потрудимо у овом делу Божијем, учиниће и Бог своја чудеса. Како бити прозорљив? Веома лако - добру проричи добро! Ако људима око нас чинимо добро, лако је пророковати да ће од свега тога изићи добро. Серафим Роуз није одговорио (а Бог подржао) на прозорљивост светог Јована Шангајског, него на љубав! Тако и ми православни хришћани да будемо прозорљиви, да прозиремо вољу Божију и према њој да деламо. Да тако "прозорљиви"  чинимо добро свакоме и да проричемо добре "дане" свима па и нама у Царству Небеском!

Погледај кроз прозор душе моје Силни,
Исцели све ране Господе Умилни.
Прозорљивости дај ми дар
Да спознам у чему је ствар.
"У љубави је тајна" - Господ одговара,
"Чини добро свима" - так' се прозорљивац ствара.
"Голубијим ногама човеку приђи,
Из гордости у скрушеност сиђи,
Чини Божје дело са свештеним болом
И начини ћу те новим апостолом."
У моје срце из Твојих уста
Нек ишчезне затамнелост густа.
Пророком назвати се могу
Онда кад' удовољим Богу
И Јеванђеље Његово објавим,
На службу људима се ставим.
Како прозорљив бити
И Божију Вољу испунити?
Одговор је лак,
Вели Свети Отац свак'.
"Добру добро проричи
И за добро Господу у вапају вичи!"

Напомене:
(1) Догађаји из житија су и више него релевантна, јер, како кажу Свети Оци,  житија су Јеванђеље на делу.
(2) Јуџин је енглески изговор за име Евгеније
 
Душан Мићићеловић, теолог